بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به سوره کوثر- این سوره که بکوجکترین
سوره مشوهر است علی الظاهر هم مطلب اش بسیار روشن است- معادله انرا نتواستند بیاورند- اینسوره درمدینه ویامکه نازل شده است بحث است بعضی انرا بانشانه ای مکی میدانند وبعضی بانشانه ای مدینه نازل شده میدانند- بنظر حقیر ایه اول مسلم است که درمکه بوده است ایه دوم درمدینه است ومیتواند بنحوی درمکه هم باشد وایه سوم درمدینه- است-کلمه الله جهت ولحاض –صفات هم ازاید یامختاربود صفت ذاتی است مانند انسان تاز مانی که خداوندمنان بخواهد-ذاتی است همه مخلوقات اینچنین هستند- علم وصفت رحمانیت هم ذاتی است- ولی حکمت وتدبیر نسبت به شرایط ازصفات ذاتی بدست میایدهم از ازادی وهم از علم بوجود میاید ممکن است بد باشد- روزی درضمن حرکت حضرت ایت اللهمرحوم استادمعزز جناب اقای کرامت الله ملک الحسینی – رحمت الله میفرمودند خداوندمنان برای مومنین بخصوص طلبه ققطره چنکانی عطا میکندبخصصو درامر درونی کسی پخته نباشد مظاهردنیائی اورا وسوسه میکند ولی بقول حقیر تافته جدا بافته است اشاره کردن که نمد تا پانخورد نمیشود من انزمان پذیرفتم ولی تعجب کردم درحوزه متوجه شدم باعث مسحکم شدن وفیکس شدن ایمان است- دربارگاه عظمتها همین قطره چنکانی است- کوثر صیغه مبالغه- است کثرت درصیغه مبالغه میشود کوثر یک کثرت تقریبا بی نهایت مانندشنها وستارگان واتم ها- در زبانی بنحوی این مطلب بیان میشود- درزبان انگلیسی – کلمه- مرد میشود =من= هم یکمرد است وهم بهمعنای بشریت است وکلمه- زن- میشود وومن- انهم به معنای یک زن است وباز به معنای بشریت است- درفارس یداریم درس خوان باش هم ییک در ویاهرجند درس – کتاب خوان باشد مودب باشد درتمام حالات یامثلا درانجلسه – حال اگر کوثر را کثرت زیاد بگیریم- چون قبلا اعطا امده است کثرت درعطا است ولی غالبا کوثر را نعمت خوب گرفتند- عطا یعنی بقول خارجیان کادو یک نعمت بسیارویژه کسی تا به ایشان ندهند درک نمیتواند کند- فراعقل است- درقران داریم که نعمتهائی به فرد میدهندکه هرگز تا بان برخوردنکند نمیتواند درک کند- این عطا است- نعمتهای بزرگ تاحدی درجه نزدیک شدن به عطا دارند حال خداوندمنان فرموده است که پیامبراکرم ما صلواته الله علیه واله والسلم کوثر عطادادیدم نه یک عطا بلکه خداوندمنان میداند-چند عطا کوثری داده است ولی دراین سوره مصداقی را که بیان میکیند یک عطا کوثری است که حضرت فاطمه صلواته اللهعلیها است- یک مثال بیاورم به شخصی بگوئیم –وارد دریا شو خوب از مکانهای زیادی میتواند وارد شود اگر گفتیم ازفلان نقطه وارد شو دلیلنیست از جای دیگرهم نمیتواند واردشود-مثلا میگویم بامشاین بند عباس تعدادمشاین زیاداست بعضی مواقع بافلان ماشیبیا بندرعباس دلیلنیست ماشین دیگری نباشد- البته بیان صاحب المیزان رحمتاللهعلیه منطقی ما وجه بهایه قران وحدیث داشته باشیم ونعمتهای دیگر بیجهت کوثرندایم بیست شش تا بیان کردند اما بادلیل عقلانی شایدبتوان به نتجه رسید- اولین عطا به پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم- اشرف مخلوقات است خوب جواب میدهند ان عظمت صلواته اله علیه واله والسلم- شایستگی داد بهاندازه شایستگی دادند عطا نیست نعمت هاست ولی عطا نیست خداوندمنان یک ظرفیت بیشتری میدهد کهفردهم بایدخودسازی هم بکند وانگاه عطا میدهد درحدیثاست هرلحظه حتی درخواب خداوندمنان به رسول اگرکرم صلواته الهعلیه واله والسلم علم وصفات پربارتر میدهد این عطا است-وهرچهاز علمدیگرصفات از خداوندمنان طلب کندمیدهد- دوم نبوت عامه وخاصه دارد عامه همهموجودات ولوخاک درید هدایت ایشان است- خاصه هدایت انسان وجن است بعضی قران میدانند ولی قران جزو ام الکتاب است که پیامبردرکل ام الکتاب به ایشان تعلیم دادند- بعد حضرت فاطمه سلام اللهعلیها وحضرت علی علیه السلام وسپس فرزندان ایشان- عطا هستند ومومنین کوثر هستند ازان بیست وشش هرکدام دراین عطا هاقرار میگیرد عطا هستند مثلاتوحید شناخت توحید وهرکدام دریان گروه قرار نمگیرنند کوثر-مانندچشمه کوثر رودی عظیم است هستند-ادامه دارد